Ieder kind heeft betoverende krachten!

Taal

Onderwijsaanbod taal.

Mondeling onderwijs

Bij ons op school gaan de kinderen vooral veel vertellen en presenteren over de opdrachten die elke week worden gemaakt. Dit begint al bij de peuterschool. Hierdoor werken de kinderen aan hun taalvaardigheid, sociale vaardigheden, uitdrukkingsvaardigheid, denken en literaire ontwikkeling. Faalangst zal hierdoor minder aanwezig zijn, omdat de kinderen al vanaf de peuterschool voor de groep staan.

Schriftelijk onderwijs

Plezier is één van de belangrijkste dingen in het schriftelijk onderwijs. Daardoor laten wij de kinderen zoveel mogelijk hun eigen verhalen en teksten schrijven. Aangezien wij taal geïntegreerd hebben met de WO vakken, komen de onderwerpen uit deze vakken aan bod.

Naast het mondelinge onderwijs is het schriftelijk onderwijs erg belangrijk. Ondanks de vele inzet van de Ipad, is bij ons de fijne motoriek en het schrijven van een tekst ook belangrijk. Hiervoor wordt er ook tijd gemaakt voor het schrijven van de letters  en vervolgens een tekst of een brief. Na het schrijven van bijvoorbeeld een verhaal lezen de kinderen het verhaal aan elkaar voor. Hierbij luisteren ze naar elkaar in groepjes van vier en geven ze hun mening over het verhaaltje. Zo leren ze van en met elkaar.

Taalbeschouwing waaronder strategieën

Dit onderdeel van taal is van belang voor het schriftelijk en mondelinge onderwijs bij ons op school.

De kinderen leren door taalbeschouwing strategieën ontwikkelen die ze bij zowel mondeling als schriftelijk onderwijs kunnen toepassen, herkennen en beoordelen. Hiervoor hebben de kinderen wel een korte instructie nodig. Voor een goede instructie maken wij gebruik van een groepsplan  om zo ieder kind van goede uitleg en aandacht te voorzien. De onderwijsassistent zal hierbij gaan helpen. Tijdens de instructie komen de regels voor het gebruiken van de strategieën, werkwoorden en spelling aanbod.

Dit allemaal zorgt voor een goed en passend taalonderwijs aanbod.

Passend onderwijs? Ook daar houden wij rekening mee binnen onze school. Je hebt kinderen die uitvallen, en kinderen die presteren boven de maat.

Kinderen die uitvallen zetten wij in stap terug in het taalonderwijs. We gaan terug van formeel, naar concreet of schematisch. Dit doen we aan de hand van materialen, gericht op spelenderwijs leren. Dit gebeurt onder andere door begeleiding van een onderwijsassistent, en een eventuele IB’er.

Kinderen die boven de maat presteren bieden wij een extra uitdaging aan. Dit kan variëren in anderen helpen, of zelf extra werk maken. Je kunt hierbij denken aan nieuwe apps, of nieuw materiaal.

Dit aanbod zorgt voor een goed en passend taalonderwijs, ons taalaanbod kunnen wij verantwoorden aan de hand van de kerndoelen van Tule.

Maak jouw eigen website met JouwWeb